FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj
Forum ''Każdą pracę wykonuj, jakby miała być ostatnią w życiu...'' Strona Główna
->
Ogólnie o motoryzacji
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Regulamin
----------------
Regulamin forum
Ogólne
----------------
Tutaj sie witamy!
Ogólna dyskusja
Z ostatniej chwili
Offtopic
Wasze prośby
Z życia forum
Humor
Szkoła
----------------
Ogólna dyskusja
Pomoc
Z życia klasy IIF
Motoryzacja
----------------
Dieselki
Ogólnie o motoryzacji
Tuning
Nowości / Aktualności
Informatyka
----------------
Sprzęt
Oprogramowanie
Gry komputerowe
Internet
Nowości / Aktualności
GSM/Telefonia komórkowa
----------------
Modele telefonów
Aktualności
Świat Audio-Video
----------------
Aktualności
Pomoc / Porady
Sport
----------------
Piłka nożna
Siatkówka
Wyścigi / Rajdy
Koszykówka
Muzyka
----------------
Czarna muzyka
Metal / Rock
Dance / Techno / Pop
Download
----------------
Muzyka
Filmy
Zdjęcia
Programy
Gierki
Ogłoszenia
----------------
Sprzedam
Kupię
Oferty dnia
Dodatki
----------------
Wyszukiwarka
Status GG
Serwer plików
Licznik odwiedzin
Twoja przeglądarka / system
Imieniny
Info
Soutbox
----------------
Southbox
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
Rogaldinho
Wysłany: Nie 11:03, 26 Sie 2007
Temat postu: Czy jesteś superkierowcą?
Superkierowca weźmie pod uwagę każdy najdrobniejszy szczegół otaczającej go sytuacji. A Ty tak potrafisz?
Obserwowanie otoczenia można rozłożyć na kilka prostszych czynników:
1. Wygląd drogi
Musisz mieć świadomość nie tylko, co jest bezpośrednio przed Tobą, lecz także, co znajduje się w pewnej odległości, a także w oddali. Dostrzegając odpowiednio wcześniej skrzyżowanie-pułapkę możesz dostosować prędkość i położenie dopóki wiesz, że nikt nie wyskoczy (lub nie może wyskoczyć) z drogi poprzecznej.
Wcześniejszy rzut oka na zakręt daje czas na ocenę, na ile jest trudny do pokonania, i zaplanowanie prędkości, z jaką można bezpiecznie w niego wejść.
2. Inni uczestnicy ruchu
Pamiętajmy, ludzie są dość nieprzewidywalni. Dlatego jeśli widzisz inny pojazd dojeżdżający do skrzyżowania lub oczekujący na nim (także taki, który ma zamiar skręcić w lewo z kierunku przeciwnego) musisz ocenić co tamten kierowca może zrobić.
Jeśli postanowi ruszyć nie czekając na swoją kolejność, musisz być na to przygotowany i wiedzieć, co zrobić, żeby zminimalizować niebezpieczeństwo.
Jeśli przewidzisz błąd innego kierowcy jadącego z naprzeciwka, będziesz mógł przyjąć stosowne położenie na drodze, kontrolować prędkość i przenieść nogę na pedał hamulca, będziesz miał szansę uniknięcia kraksy.
3. Piesi
Musisz zawsze brać pod uwagę, że każdy pieszy może zrobić cos nieoczekiwanego, szczególnie dzieci, choć dorosłych dotyczy to także. Pamiętaj, że piesi zmieniają kierunek poruszania się znacznie szybciej niż pojazdy.
4. Znaki drogowe pionowe i poziome
1. Zmiana z linii przerywanej na ciągłą oznacza, że coś na drodze przed nami wymaga uwagi. Mimo to wielu kierowców zachowuje się tak, jakby nawet nie wiedzieli, że istnieje jakaś różnica pomiędzy tymi dwoma rodzajami linii.
2. Znaki tymczasowe są ignorowane przypuszczalnie jeszcze częściej niż pozostałe. Jednak jeśli na przykład widzisz znak informujący o robotach drogowych, lepiej go nie ignoruj i zwolnij, bo za następnym zakrętem może się pojawić zator.
3. Dobry kierowca na podstawie drogowskazów wychwytuje różne informacje dotyczące kształtu skrzyżowania i pierwszeństwa ruchu. Inni kierowcy odbierają je tylko jako wskazanie drogi do tego czy tamtego miejsca przeznaczenia.
5. Zmiana punktu obserwacji
Zakres pola widzenia możesz znacznie zwiększyć, wybierając właściwie punkt obserwacji. Starając się poprawić pole widzenia poprzez zjechanie pojazdem w dogodniejsze położenie kieruj się doświadczeniem i po prostu patrz w lusterka.
6. Nawierzchnia dróg
Nawierzchnie bardzo zużyte z koleinami powodują pogorszenie przyczepności zwłaszcza, gdy są mokre, i wymagają redukcji prędkości. Dużym problemem jest pojawienie się na drodze oleju, lodu, błota, mokrych liści i innych podobnych pozostałości. Choć w wielu przypadkach można je wcześniej zauważyć i podjąć odpowiednie działania, to jednak rozchlapana plama ropy każdego może zaskoczyć.
Cienka warstwa lodu jest praktycznie niewidoczna. Jeśli lodowaty podmuch pozwala podejrzewać, że woda może już zamarzać warto przetestować raz na jakiś czas nawierzchnię lekko przyhamowując kilka razy.
7. Widoczność i prędkość
Jeśli nie masz nawyku przenoszenia punktu koncentracji widzenia z odległego, na średnio odległy i bliski, musisz się tego koniecznie nauczyć przez systematyczne i świadome ćwiczenia. W miarę rozwijania większej prędkości potrzeba skoncentrowania większej uwagi na dalszym planie przybiera na wadze.
8. Widzenie peryferyjne
Oczy powinny być w ruchu. Nie należy pozwalać im "zasypiać" w jednym miejscu. Trenuj nawyk systematycznego poruszania oczami, ustalaj priorytety, gdzie i kiedy patrzeć, tak byś zawsze widział rzeczy najbardziej istotne. Zawsze gdy czujesz, że masz niedostateczne pole widzenia - ZWOLNIJ!
Przygotowane przez
Rogaldinho
Wiecej znajdziecie na
www.rm.com.pl
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Saphic 1.5 // Theme created by
Sopel &
Programosy.pl
Regulamin